Medlemsoritering

19. august 2021

Leder: Byg Garanti er et vigtigt brand, som vi værner om

Somme tider sker det, at medierne fatter interesse for Byg Garanti-ordningen på baggrund af en frustreret privatforbruger, der har oplevet ikke at få medhold i en konkret sag. Det kan resultere i kritiske overskrifter eller utilfredse kommentarer på sociale medier.

Årsagerne til frustrationerne kan være mange, men det er vores opfattelse, at det ofte bunder i misforståelser fra forbrugernes side om, hvad Byg Garanti-ordningen egentlig omfatter. Flere – både journalister og forbrugere – kender heller ikke forskellen på Byg Garanti-ordningen, som kun omfatter medlemmer af DI Dansk Byggeri, og Byggeriets Ankenævn, som er et privat ankenævn.

Jeg vil gerne slå fast med det samme, at Byg Garanti er et vigtigt varemærke for DI Dansk Byggeri og vores medlemmer. Det er en af de primære årsager til, at nye medlemmer vælger at søge optagelse i DI Dansk Byggeri. Derfor investerer vi både tid og ressourcer i at markedsføre og bevare ordningen.

Senest har vi fået udviklet en flot digital kampagne med sloganet ’Vælg en håndværker med Byg Garanti – når byggeriet bare skal spille’. I den forbindelse har vi stillet al kampagnematerialet til fri afbenyttelse for vores medlemmer, som kan bruge det i deres markedsføring. Det håber vi, at I vil benytte jer af, for I er selvsagt de bedste ambassadører for ordningen, og ordningen er netop til for jer, som medlemmer af DI Dansk Byggeri. Omvendt så tøver vi heller ikke med at politianmelde virksomheder, der pynter sig med lånte ”Byg Garanti”- fjer. Det gør vi, fordi Byg Garanti er et vigtigt brand, som vi værner om. Det er forbrugerens og håndværkerens garanti for, at det hele spiller – også hvis uheldet er ude.

Derfor forsøger vi også som udgangspunkt altid at forklare både journalister og forbrugere, hvordan Byg Garanti fungerer. Vi forsøger i vores kommunikation at være så transparente som muligt og tage til genmæle, hvor det er nødvendigt. Somme tider bliver vi inviteret til at kommentere på konkrete sager i medierne, men det er vores generelle tilgang, at vi ikke kan kommentere på enkeltsager. Og slet ikke sager, som vores medlemmer er involveret i. Det ville ikke være fair overfor nogle af de involverede parter, da vi i sagens natur ikke kender alle detaljerne. Til gengæld kan vi garantere, at vi også i fremtiden kommer til at have fokus på ordningen, så den fortsat kan skabe værdi for vores medlemmer og for privatforbrugerne. Vi vil også meget gerne høre fra dig, hvis du har ideer eller forslag til, hvordan vi kan forbedre og udvikle ordningen i fremtiden.

Vicedirektør i DI Dansk Byggeri,

Peter Stenholm

Nye bødesatser fra Arbejdstilsynet

Overtræder din virksomhed arbejdsmiljølovgivningen, koster det nu endnu flere penge. Fra første september 2021 stiger bøderne for overtrædelse af arbejdsmiljøloven igen. Årsagen er det brede arbejdsmiljøforlig fra 2019.

Grundbøderne for almindelige eller grove overtrædelser af arbejdsmiljøloven stiger fra henholdsvis 20.000 og 40.000 kroner til 24.600 og 44.600 kroner.

En bøde fra Arbejdstilsynet til arbejdsgivere er dog sammensat af flere elementer ud over grundbøden. Grundbøden kan forhøjes, hvis overtrædelsen har medført en ulykke med alvorlig personskade eller død. Herefter kan bøden forhøjes yderligere, hvis der er skærpende eller særlig skærpende omstændigheder ved overtrædelsen.

Når den samlede bøde er beregnet, vil den blive differentieret i forhold til virksomhedens størrelse på overtrædelsestidspunktet.

Eksempler på beregning af bøder til arbejdsgivere er illustreret i tabellen.

* Bøden forhøjes yderligere med 10.000 kr. for hver gang, arbejdsgiveren inden for 4 års perioden tidligere er straffet flere gange for en grov overtrædelse af arbejdsmiljøloven.
** Forøges med henholdsvis 0%, 50%, 75% og 100%.

*** Eksempel med én skærpende omstændighed og én særligt skærpende omstændighed.

Bødens størrelse afhænger af:

  • Typen af overtrædelse
  • Om der er skærpende omstændigheder
  • Om der er særligt skærpende omstændigheder
  • Virksomhedens størrelse
  • Om der er flere overtrædelser

Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte DI Dansk Byggeris Arbejdsmiljøafdeling på tlf. 33 77 33 77.

Nyt om coronarestriktioner og afstand

Sundhedsmyndighederne har netop opdateret deres anbefalinger om coronarestriktioner. Afstandsanbefalingen er blevet formuleret mere generelt, og der er nu ikke angivet en bestemt anbefalet afstand i meter.

I sundhedsmyndighedernes anbefalinger står der nu:

”Hold afstand til andre i det offentlige rum, hvor det er muligt. Sådan lyder den nye anbefaling om afstand for at forebygge smitte med ny coronavirus. Anbefalingen beskriver dermed ikke længere en fast afstand til, hvor meget plads der skal være mellem personer”.

De nuværende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen ift. smitteforebyggelse er følgende:

  • Bliv vaccineret
  • Bliv hjemme og bliv testet, hvis du får symptomer
  • Hold afstand
  • Luft ud og skab gennemtræk
  • Vask dine hænder tit eller brug håndsprit
  • Gør rent, særligt overflader som mange rører ved

De nye anbefalinger kan ses her.

Branchevejledningen om corona bliver opdateret hurtigst muligt, så den afspejler de nye anbefalinger.

Vi er vindere af årets håndværkere 2021!

Vi er stolte af at kunne udmelde at vi er vinderne af årets håndværkere i kategorien årets gulvmand (10+ ansatte) 2021. Vi vil gerne sige tusind tak til vores dygtige kollegaer og vores kunder. Se vores diplom her

Vi er vindere til årets arbejdsmiljø og i finalistfeltet til årets gulvmand 2020!

Finalist Årets Gulvmand 2024

Bliv kontaktet

Bliv kontaktet med et uforpligtende tilbud, uanset hvor stor opgaven er

Kontakt os og få et fantastisk tilbud fra en erfaren gulvlægger

Du er meget velkommen til at ringe til vores gulvmand på telefon 46 32 16 84 for en uforpligtende snak om gulvbelægning, priser, eller hvad du ønsker vejledning om. Vi rådgiver også gerne om vedligeholdelse af gulv, såsom gulvafslibning, grundrengøring, pleje og meget andet. Du kan derudover kontakte os på e-mail kontor@qvalitetgulv.dk.